تغییر ظرفیت در کمپرسورهای پیستونی

برای کنترل ظرفیت کمپرسورهای رفت و برگشتی روشهای مختلفی وجود دارد و هر سیستم را به تناسب نوع کمپرسور و ساختار اصلی قسمتهای مکانیکی به یکی از روشهای زیر می توان بی بار نمود . یا بعبارتی ظرفیت آنرا تغییر داد :

  تغییر سرعت و دور کمپرسور یا محرک کمپرسور که در موتورهای الکتریکی فقط با دور موتور می توان ظرفیت را تغییر داد و کمپرسور با ظرفیت 100 درصد یا 50% کارکند .

 در کمپرسورهایی که دارای چندین سیلندر هستند تغییر ظرفیت اغلب با بی بار کردن دو یا چند سیلندر انجام می شود . که این روش نیز دارای مکانیزمهای مختلفی مانند بای پاس 1 گاز خروجی از سیلندر به قسمت مکش کمپرسور ، شکل زیر دیاگرام میان بر گاز را نشان می دهد . وقتی که درجه حرارت هوا و یا آب عبوری از اواپراتور کم شود ترموستات چند مرحله ایی به شیر برقی مدار بای پاس گاز داغ فرمان می دهد و شیر عبور گاز به قسمت مکش باز می کند . در ببعضی از کمپرسورها بای پاس گاز داغ در سر سیلندر انجام می گیرد .

روش دیگر تغییر ظرفیت در کمپرسورهای رفت و برگشتی باز نگهداشتن سوپاپ مکش در دو یا چند سیلندر از کمپرسور می باشد که به صورت هیدرولیکی و با استفاده از فشار پمپ روغن امکان پذیر است در این روش از خروجی پمپ روغن یک لوله به قسمت بی بار کننده یک جفت سیلندر متصل است که در مسیر آن یک شیر برقی ممعمولاً بسته N.C قرار دارد . وقتی که درجه حرارت هوا یا آب عبوری از کویل اواپراتور کاهش یابد کنترل کننده درجه حرارت آب یا هوای برگشتی به کویل ، به شیر برقی فرمان می دهد و فشار روغن به زیر سوپاپ های مکش منتقل شده ، سوپاپ را باز نگه می دارد در اینصورت بخار مکیده شده به داخل سیلندر در مرحله تراکم ، متراکم نمی شود و به قسمت مکش کمپرسور بر می گردد شکل بعد مکانیزم این روش را که در بعض از کمپرسورهای تراکمی ویلتر بکار گرفته شده نشان می دهد .

یکی دیگر از روشهای باز نگه داشتن سوپاپ مکش استفاده از فشار گاز خروجی از کمپرسور برای باز کردن سوپاپ مکش که در شکل بعد نشان داده شده است . هنگامی که ترموستات به شیر برقی مکانیزم بی بار کنننده فرمان می دهد قسمتی از گاز خروجی کمپرسور به پشت پیستون بی بار کنننده وارد می شود . توسط اهرم پیستون مکش را باز نموده و عمل تراکم انجام نمی گیرد و عملاً چند سیلندر مرحله تراکم را انجام نمی دهند .و پس از قطع شدن شیر برقی سیستم مجدداً به حال عادی برمی گردد به شکل بعدی توجه کنید .

روش دیگر بی بار کردن یا تغییر ظرفیت ، استفاده از چند کمپرسور موازی در یک سیکل برودتی می باشند این روش برای دستگاههای برودتی که تعداد کمپرسورهای آنها بیش از یکی باشد مناسب است در این روش از یک کنترل کننده مرحله ایی برای خاموش و روشن کردن کمپرسورها استفاده می شود و یا از کنترل فشار کم برای هر کمپرسور استفاده می کنند که نقطه قطع آنها در فشارهای متفاوت تنظیم شده باشد با کاهش درجه حرارت اواپراتور ، فشار قسمت مکش هم کم می شود و در هر مرحله یکی از کمپرسورها خاموش می شود با افزایش درجه حرارت فشار مکش نیز افزایش یافته و کمپرسور با کنترل فشار کم مجدداً وارد مدار می شود .

توجه : بی بار کردن کمپرسور به هر یک از روشهای فوق علاوه بر کنترل ظرفیت کمپرسور ، در بعضی از کمپرسورها در شروع استارت کمپرسور ، جریان راه اندازی را کم می کند و در هنگام کار نیز توان لازم برای کمپرسور در زمان کاهش ظرفیت تقلیل می یابد البته کاهش مقدار جریان یا توان برای تمام کمپرسورها یکسان نمی باشد .

هریک از روشهای تغییر ظرفیت در کمپرسورها دارای مزایا و معایبی است . بعنوان مثال در روش بای پاس گاز داغ به خط مکش ، بدلیل بالا بودن درجه حرارت گاز خروجی از کمپرسور ، سیم پیچ ها گرم می شوند و در توان مصرفی کمپرسور تغییرات چندانی بوجود نمی آید .